Transport și mobilitate

Documente: 07/05/2014

Șosele separate pentru bicicliști, piste pe stradă și extinderea transportului în comun până în zonele preorășenești înseamnă mai puțină poluare și sănătate. Milităm pentru iniţierea unei directive europene pentru a stabili obligativitatea pentru autorităţile publice locale (oraşe peste 50.000 de locuitori) de a construi o infrastructură integrată de transport cu bicicletele.

Eurobarometru: Congestia urbana, accidentele rutiere, poluarea aerului si consumul de energie au un impact negativ asupra economiei europene si asupra bunastarii tuturor cetatenilor europeni. Peste 70% din populatia Europei traieste in zone urbane, iar aproximativ 85% din produsul intern brut al UE este generat in orase. Traficul urban este raspunzator de aproximativ 40% din emisiile de CO2 si 70% din emisiile de alti poluanti provenite din transportul rutier. Mai mult, unul din trei accidente rutiere cu urmari fatale se produce in zonele urbane.

Abordarea acestor provocari va raspunde preocuparilor cetatenilor. Noua din zece cetateni europeni cred ca traficul din zona lor trebuie imbunatatit. Totodata, abordarea acestor provocari este esentiala pentru succesul strategiei globale a UE de combatere a schimbarilor climatice si de promovare a cresterii economice si a dezvoltarii durabile.

În septembrie 2007, Comisia a prezentat o Carte Verde intitulata „Spre o noua cultura a mobilitatii urbane” , pentru a determina ceea ce poate face UE in vederea imbunatatirii mobilitatii urbane, luand in acelasi timp in considerare aceste actiuni la nivel local.

-Promovarea utilizarii de vehicule mai ecologice

- Imbunatatirea infrastructurii

- Reducere cotei de automobile pentru calatoriile urbane prin: descurajarea circulaţiei în centru, carpooling – naveta cu maşina în care fiecare conduce prin rotaţie, taxe urbane

- Promovarea utilizarii transportului public

Comisia Europeană a pus la punct un pachet de mobilitate urbană pe care l-a şi adoptat la finalul anului 2013. Acesta va oferi sprijin financiar specific şi va investi în cercetare şi dezvoltare cu scopul de a stimula trecerea la un tip de transport urban cât mai curat şi sustenabil în oraşele  UE.

Pentru a raspunde nevoilor cetăţenilor, Comisia va institui, în 2014, o platformă europeană pentru planurile de mobilitate urbană sustenabilă. Aceasta va ajuta oraşele, experţii în planificare urbană şi părţile interesate să elaboreze planuri pentru un transport mai fluid şi mai ecologic.

Verzii sunt promotori ai “Săptămânii mobilităţii”, campanie europeană de sensibilizare a cetăţenilor cu privire la folosirea transportului în comun, a bicicletelor şi a mersului pe jos, în detrimentul transportului auto. Anul trecut, campania s-a desfăşurat sub sloganul “Aerul curat depinde de tine !”

În cadrul proiectului “Săptămâna mobilităţii”, Comisia Europeană invită de mai bine de zece ani municipalităţile din să ia măsuri pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii cetăţenilor, creând astfel oraşe mai puţin poluate.

Proiectul promovează formele alternative de transport, reducerea emisiilor de gaze, a efectului de seră şi reducerea factorilor poluanţi care contribuie la dezvoltarea bolilor respiratorii şi dăunează mediului înconjurător. Ca mijloc principal de realizare a proiectului a fost propus mersul pe jos sau cu bicicleta.

Totodată, “Săptămâna mobilităţii” sărbătoreşte în data de 22 septembrie şi „Ziua europeană fără maşini”, o iniţiativă lansată de Uniunea Europeană în anul 1999. Ideea a fost preluată şi promovată în 40 de ţări pe mapamond, în prezent fiind marcată în peste o mie de oraşe.
22 septembrie,

Totodată, Partidul Verde susţine conceptul “Drumuri verzi”, care înseamnă trasee turistice multifuncţionale pentru utilizatori ne-motorizaţi, care unesc comunităţi, iniţiative locale, zone cu valoare de patrimoniu natural sau cultural, promovând un mediu înconjurător şi un stil de viaţă sănătoase. “Drumurile verzi” sunt rute, drumuri, sau coridoare naturale utilizate în armonie cu funcţiile lor ecologice, oferind oportunităţi pentru sport, turism şi recreere. Ele oferă numeroase beneficii pentru îmbunătăţirea mediului înconjurător şi a calităţii vieţii, precum şi oportunitatea dezvoltării unor activităţi economice durabile pentru populatia locală din oraşe şi sate.

Prin Programul Orizont 2020, UE mizează pe un transport intelligent, integrat şi verde. Fondurile necesare ajunt la 7 miliarde de euro. Provocarea lansată constă în atingerea obiectivului privind furnizarea unui transport inteligent, ce se referă la resurse eficiente, protejarea mediului, siguranţa oferită călătorilor şi nu în ultimul rând îmbunătăţirea mediului economic şi social. Pentru a îndeplini ţintele stabilite, la nivel european este necesar să se creeze parteneriate între sectorul industrial, universitar şi organizaţii de cercetare, iar din Programul Orizont 2020, industria şi produsele lansate vor avea beneficii importante. Din toate modurile de transport, cel feroviar are prioritate, întrucât acesta este viitorul transporturilor şi va fi intens sprijinit de politicile guvernelor şi de legislaţia UE, iar pentru a avea un spaţiu unic de transport la nivelul Europei, este necesar ca transportul feroviar să fie stimulat